De economische crisis heeft de Nederlandse horeca zwaar geraakt, maar formulerestaurants blijven floreren.
Nederlandse cafés en restaurants boekten afgelopen jaar een 2,5 procent lagere omzet van 8,7 miljard euro. Cateringbedrijven zagen de omzet met 2,9 procent dalen tot 3,2 miljard euro en ‘gemaksgelegenheden’ (o.a. snackbars en fastfood) noteerden een min van 2,2 procent tot 5,6 miljard euro in 2013
Dat blijkt uit jaarcijfers die het Food Service Instituut Nederland (FSIN) maandag publiceerde.
Voor eten binnen en buiten de deur maakt het FSIN ook een analyse voor de afgelopen vijf jaar. Daarin zijn grote verschuivingen waar te nemen in de uitgerekte crisisperiode.
Fastservice wint in crisis
Traditionele restaurants en cafés hebben het tijdens de crisis relatief zwaar te verduren gehad, met omzetdalingen van gemiddeld 12,8 en 21, 9 procent over een periode van vijf jaar.
Opvallende winnaar is het segment van de 'fastservice formule, denk aan bijvoorbeeld áan echte fastfood-restaurants als McDonald's en Burgerking, maar ook ketens als La Place. In deze branche steeg de omzet de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 22 procent.
Bij de voedingszaken is ook een duidelijke tweedeling zichtbaar: supermarkten boekten de afgelopen vijf jaar een omzetstijging van gemiddeld 14,6 procent, terwijl speciaalzaken een min van 13 procent lieten zien. Opvallend is daarnaast de stijging van de verkoop van voeding via internetkanalen: een plus van 25,6 procent over de afgelopen vijf jaar.
Waar voor je geld
Voor de komende jaren signaleert het FSIN vijf trends: consumenten hoeven niet per se biologisch eten, maar willen aan de andere kant zo min mogelijk 'gerommel' met eten. De focus op een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit neemt toe. "Geen drie euro voor een broodje als het dat niet waard is."
Geld uitgeven voor een avondje in een restaurant is geen probleem, maar de bediening moet dan wel echt goed zijn. Meer betrokkenheid bij het tot stand komen van een gerechten wordt ook gewaardeerd: bijvoorbeeld via het kiezen bij een buffet of vormen van 'personalized cooking'.
En tot slot: ambachtelijkheid is in, fabrieksvoedsel wordt minder gewaardeerd.
Lees ook
Asbest in oven grootste bakker van Nederland
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl